وب هوک چیست و چگونه کار می کند؟

وب هوک چیست و چگونه کار می کند؟

کلا  وبهوک‌ها نقش مهمی توی توسعه وب دارن و امکان ارتباط در لحظه رو بین برنامه ها فراهم می کنند. وب هوک ها راهی رو ایجاد می کنن تا رویدادها و برورزرسانی های یک سیستم به اطلاع سیستم دیگه برسه.

در نظر بگیرید یک سیستم دارید که قرار هست با سیستم دیگری در ارتباط باشد و بروزرسانی های آن را نیز ذخیره و دریافت کند. روش درست بنظر شما چیست؟

شاید با خودتون بگید خوب ما هر ده ثانیه یه درخواست میفرستیم به اون سیستم و اگر اطلاعات جدیدی داشت اون رو میگیریم و ذخیره می کنیم مثلا! 

اما خوب این راه حل درست نیست!

یه راه حل بهتر اینه که هر وقت اون سیستم بروز شد خودش بیاد به شما بگه من بروز شدم! و اطلاعات بروز شده رو به ادرسی که شما میگید ارسال میکنه و شما می تونید عملیات های مد نظرتون رو روی اطلاعات اعمال کنید.

اگه با ربات های تلگرام کار کرده باشید با میخواید کار کنید باید بدونید که تلگرام با وب هوک اطلاعات وارد شده توی ربات رو به ادرس وبسایت شما ارسال میکنه و شما میتونید پردازش مورد نظر رو روی اون اطلاعات بدین و پاسخ مورد نظر رو ازطریق ربات ارسال کنید

خوب این بصورت خلاصه کاری هست که وب هوک ها انجام میدن!کلا  وبهوک‌ها نقش مهمی توی توسعه وب دارن و امکان ارتباط در لحظه رو بین برنامه ها فراهم می کنند. وب هوک ها راهی رو ایجاد می کنن تا رویدادها و برورزرسانی های یک سیستم به اطلاع سیستم دیگه برسه.

 

وب هوک ‌ها چه هستند؟

وب هوک ‌ها، فراخوانی‌های HTTP تعریف شده توسط کاربر هستند که توسط رویدادهای خاصی فعال می‌شوند.

با استفاده از وب هوک به جای بررسی منظم برای به‌روزرسانی‌ها، برنامه‌ها می‌توانند یک URL وب هوک را با یک سرویس دهنده ثبت کنید وسرویس دهنده در صورت وقوع یک رویداد خاص، درخواست‌های HTTP به آن URL تعریف شده ارسال کند. این روش ناهمگام، امکان به‌روزرسانی‌های فوری رو فراهم میکنه و نیاز به بررسی مستمر رو کاهش می‌دهد. یعنی دیگه لازم نیست شما هی سرویس دهنده رو چک کنید که آیا بروز شده یا خیر!

 

وب هوک ها چطور کار می کنند؟

ثبت یک وب هوک(Registration):

یک برنامه با دادن یک URL به یک ارایه دهند در رویداد ها مشترک(ثبت) میشه. یعنی ادرسی که میخواید اطلاعات در صورت بروز شدن سرویس به سمت شما ارسال بشن رو تو اون سرویس ثبت می کنید.
وقوع رویداد(Event Occurrence):

وقتی یه رویدایی اتفاق می افته که شما هم باید خبردار بشید، سرویس دهنده یه درخواست HTTO POST رو به آردس URL ی که شما ثبت کردین ارسال می کنه

تحویل درخواست (Payload Delivery):

درخواست HTTP POST که شامل اطلاعات رویداد می باشد توسط وبسایت شما پردازش و اقداماتی که لازم هست انجام میشه. مثلا توی ربات تلگرام شما پیام کاربر رو دریافت میکنید یا وقتی یه دکمه رو زد شما payload اون رو میگیرید و پیام مناسب رو برای کاربر ارسال می کنید.

 

این میشه مراحل ایجاد و انجام عملیات یک وب هوک!

پس با بودن وبهوک دیگه لازم نیست شما هر چند لحظه یک سایت رو برای گرفتن اطلاعات بررسی کنید و در صورتی که اکشن مورد نظر توی اون سایت افتاد به شما اطلاع داده خواهد شد.

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید. اگر سوالی دارید از بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

 


ارسال نظر

برای اطلاع از پاسخ به نظر شما می توانید ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد نمایید. *

ایمیل و شماره موبایل شما کاملا مخفی خواهد ماند و در سایت نمایش داده نخواهد شد. *

اگر نظری برای این مطلب ارسال شد از طریق ایمیل مرا اطلاع بده!
لسیت نظرات
هنوز برای این مطلب نظری ارسال نشده است!