آموزش نصب Redis بر روی سرور ubuntu 18.04 & 16.04

آموزش نصب Redis بر روی سرور ubuntu 18.04 & 16.04

در این مطلب قصد دارم آموزش نصب پایگاه داده Redis بر روی سرور  ubuntu 18.04 & 16.04  را برای شما توضیح دهم. همانطور که می دانیم redis یک سرور پایگاه داده می باشد که این روزها یکی از پرطرفدار ترین و کارآمد ترین سرور های پایگاه داده علی الخصوص برای اپلیکشن های موبایل می باشد. 

در این مطلب قصد دارم آموزش نصب پایگاه داده Redis بر روی سرور  ubuntu 18.04 & 16.04  را برای شما توضیح دهم. همانطور که می دانیم redis یک سرور پایگاه داده می باشد که این روزها یکی از پرطرفدار ترین و کارآمد ترین سرور های پایگاه داده علی الخصوص برای اپلیکشن های موبایل می باشد. 

اما ردیس چیست؟

برای تعریف Redis (ردیس) سری به وب‌سایت رسمی آن با آدرس redis.io زدیم، در این وب‌سایت تعریف شده که این فناوری به عنوان پایگاه داده‌ای در حافظه اصلی (In memory)‌ است که برای نگهداری پایگاه داده، حافظه پنهان (Cache) و واسط پیام (Message Broker) استفاده می‌شود.

Redis در زبان برنامه نویسی C نوشته شده است، و البته ماژول پی اچ پی برای ارتباط بین اسکریپت php با سرور Redis نیز موجود می باشد، و اگر شما یک لاراول کار باشید به راحتی و با نصب آن می توانید از ردیس در جاهای مختلف پروژه ی خود استفاده نمایید.

ردیس داده‌ها را با سیستم Key-value نگهداری می‌کند و به لطف این ویژگی از آنجایی که رابطه پیچیده‌ای میان داده‌ها ایجاد نمی‌شود، دسترسی و بازیابی این اطلاعات بسیار ساده‌تر خواهد شد. ردیس (Redis) به عنوان پایگاه داده و کش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نصب Redis بر روی سرور ubuntu 18.04 & 16.04 

1- پیش نیاز ها:

به سرور خود لاگین کنید، و دستورات زیر را در ترمینال اجرا کنید تا جدید ترین بروز رسانی های موجود برای شما نصب شوند:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

 

2- نصب redis:

packages  ردیس در repository پیش فرضی در دسترس می باشد، بنابراین برای نصب redis  بر روی سرور ubuntu کافیست دستور زیر را در خط فرمان ترمینال خود اجرا نمایید:

sudo apt-get install redis-server

حال با استفاده از دستور زیر ردیس را  در سیستم خودفعال کنید:

sudo systemctl enable redis-server.service

3- تنظیمات( دلخواه):

تنظیمات ردیس بصورت پیشفرض موجود می باشد ولی در هرصورت شاید شما نیاز داشته باشید برخی تنظیمات را تغییر دهید، فایل تنظیمات ردیس در دایرکتوری /etc/redis/redis.conf موجود می باشد که شما می توانید با استفاده از ویرایشگر خط فرمان خود آن را باز کنید:

sudo vim /etc/redis/redis.conf

شما می توانید با توجه به نیاز های خود تنظیمات را اعمال نمایید، برای انجام و افزایش محدودیت حافظه می توانید خط زیر را اضاف نمایید:

maxmemory 256mb
maxmemory-policy allkeys-lru

پیکربندی بالا می گوید که ردیس با استفاده از الگوریتم LRU هنگامی که حافظه به 256mb رسید اقدام به حذف کلید ها کند، حال پس از اعمال تنظیمات فایل را ذخیره و سرور ردیس را ریستارت کنید:

sudo systemctl restart redis-server.service

4- نصب Extension Php:

اگر شما می خواهید از ردیس در php استفاده نمایید با استفاده از دستور زیر Extension مخصوص آن را نصب نمایید، تا بتوانید در php نیز از redis استفاده نمایید، برای اینکار دستور زیر را در ترمینال خود وارد نمایید:

sudo apt-get install php-redis

 

حال پایگاه داده redis بر روی سرور شما نصب شده است و شما می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید، همچنین برای تست می توانید دستورات زیر را در ترمینال اجرا نمایید:

redis-cli

127.0.0.1:6379> ping
PONG
127.0.0.1:6379>

 

 


دسته بندی ها:

سرور

ارسال نظر

برای اطلاع از پاسخ به نظر شما می توانید ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد نمایید. *

ایمیل و شماره موبایل شما کاملا مخفی خواهد ماند و در سایت نمایش داده نخواهد شد. *

اگر نظری برای این مطلب ارسال شد از طریق ایمیل مرا اطلاع بده!
لسیت نظرات
هنوز برای این مطلب نظری ارسال نشده است!