در زبان برنامه نویسی Go متغییر ها محیط ها یا محفظه هایی هستید که با شناسه یا نام های یکتا مشخص شده اند و میتونن مقادیر متفاوتی توی یک برنامه داشته باشن. این متغییر ها می تونن انواع داده های مختلف رو مثل اعداد، کلمات یا انواع دیگری باشن. ما در گولنگ می تونیم برای محدود کردن نوع داده ای که یه متغییر می تونه داشته باشه نوع اون متغییر رو مشخص کنیم.
برای نمونه ما در زیر چند متغییر با انواع string, int, float64 و bool رو تعریف کردیم
package main
import "fmt"
func main() {
var myInt int = 42
var myFloat float64 = 3.14
var myString string = "Hello, Go!"
var myBool bool = true
fmt.Println("Integer:", myInt)
fmt.Println("Floating Point Number:", myFloat)
fmt.Println("String:", myString)
fmt.Println("Boolean:", myBool)
}
تو این مطلب اما میخوام در مورد نوع داده ای int در زبان گولنگ و انواع اون صحبت کنم.
در گولنگ انواع مختلفی از نوع عدد صحیح int وجود داره که هرکدوم خصوصیات متفاوتی دارد، تفاوت اصلی این نوع داده های عددی در اندازه و محدوده مقادیری هست که می تونن ذخیره کنن.
ما برای عدد صحیح نوع داده ای زیر رو تو گولنگ داریم:
int8
int16
int32
int64
uint8
uint16
uint32
uint64
همونطور که در بالا گفتم تفاوت این انواع در اندازه و محدوده مقادیری هست که هر کدوم از این انواع می تونن توی خودشون جا بدن.
اما تفاوت نوع داده ای int و uint در اینه که اگر شما متغییر خود را از نوع int تعریف کنید می تواند اعداد منفی، صفر و بزرگتر از صفر را در خود جا بده اما نوع داده ای uint تنها می تونن برای اعداد صحیح بدون علامت یعنی صفر و بزرگتر از صفر استفاده بشن.
این تفاوت کلی int و uint هست و اما بصورت کلی تر تفاوت انواع داده ای int رو می شه بصورت زیر بررسی کرد:
int8
: یک عدد صحیح 8 بیتی با علامت است که می تونه مقادیر بین -128
تا 127
رو ذخیره کنه.int16
: یک عدد صحیح 16 بیتی با علامت که می تونه مقادیر بین -32768
تا 32767
رو ذخیره کنه.int32
: یک عدد صحیح 32 بیتی با علامت که می تونه مقادیر بین -2147483648
تا 2147483647
رو ذخیره کنه.int64
: یک عدد صحیح 64 بیتی با علامت که می تونه مقادیر بین -9223372036854775808
تا 9223372036854775807
رو ذخیره کنه.
uint8
: یک عدد صحیح 8 بیتی بدون علامت هست که می تونه مقادیر بین 0
تا 255
رو ذخیره کنه.uint16
: یک عدد صحیح 16 بیتی بدون علامت هست که می تونه مقادیر بین 0
تا 65535
رو ذخیره کنه.uint32
: یک عدد صحیح 32 بیتی بدون علامت هست که می تونه مقادیر بین 0
تا 4294967295
رو ذخیره کنه.uint64
: یک عدد صحیح 64 بیتی بدون علامت هست که می تونه مقادیر بین 0
تا 18446744073709551615
رو ذخیره کنه.
البته باید فراموش نکنیم که اندازه و نحوه ذخیرهسازی انواع دادهها تو زبان برنامهنویسی گو میتونه به معماری سیستم بستگی داشته باشه، بهخصوص برای انواع دادههایی مثل int
و uint
که اندازه اونها مستقیماً توسط معماری سیستم (۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی) تعیین میشه. توی معماریهای ۳۲ بیتی، انواع دادههای int
و uint
معمولاً ۳۲ بیت هستن، اما توی معماریهای ۶۴ بیتی، این نوع دادهها معمولاً ۶۴ بیت هستند. این تفاوت توی اندازه مستقیماً بر روی محدوده مقادیری که می تونن ذخیره کرد، تأثیر میگذاره پس باید این رو در برنامه های خودتون در نظر بگیرید.
توی این مقاله با نوع داده ای int در گولنگ آشنا شدیم و دونستیم که محدوده ذخیره سازی هر نوع داده int توی این زبون چقدر هست.
اگر شما هم نکته ای دارید از قسمت نظرات با ما در میون بزارید. منتظر نظرات شما هستیم.
برای اطلاع از پاسخ به نظر شما می توانید ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد نمایید. *
ایمیل و شماره موبایل شما کاملا مخفی خواهد ماند و در سایت نمایش داده نخواهد شد. *
هنوز برای این مطلب نظری ارسال نشده است!